Kuka käyttää suunnittelijaa?

KuulumisiaYrittäjyys

Minulla on tällä hetkellä hirmuinen tarve kehittää yritystäni ja siihen liittyen pohdin monia asioita, joihin en ole aiemmin kiinnittänyt juurikaan huomiota.

Yksi on se, millaisia asiakkaita minulla on? No totta kai tiedän, keitä asiakkainani on, mutta onko heillä jokin yhteinen tekijä? Ikä, sukupuoli, varallisuus?

Vuonna 2004, kun perustin yritykseni Keski-Suomeen, olin vuotta aiemmin muuttanut pois Helsingistä. Pääkaupunkiseudulla tein viisi vuotta suunnittelua Skannon palkkalistoilla. Helsingissä suunnittelu oli aivan arkipäiväistä ja sitä käytettiin paljon.

Keski-Suomessa huomasin heti, että täällä sisustussuunnittelua pidettiin vähän ”luxusjuttuna”. Monesti sain kuulla, kun olin antanut työstäni hinta-arvion, että tuohan on aivan kohtuullinen hinta palvelusta. Olivat mieltäneet siis mielessään suunnittelutyön hurjasti kalliimmaksi ja tarjouksen pyytäminenkin oli kovasti mietityttänyt.

Mutta tähän päivään… Ehkä se ”luxuspalvelu” pitää jossain määrin mielikuvissa vieläkin pintansa, mutta voin sanoa, että kovasti sisustussuunnittelijan työt ovat kansan parissa arkipäiväistyneet täällä pohjoisemmallakin leveysasteella.

Eli palvelua käyttävät aivan tavalliset ihmiset. Ehkä kuitenkin minun tyyppillisin asiakas on keski-ikäinen (sinkku tai pariskunta) jolla on jokin asumiseen liittyvä muutos edessä. Se voi olla muutto pienempään tai isompaan, kakkoskodin/kesäasunnon hankinta tai nykyisen kodin remontointi.

Hauskaa tässä on se, että monien asiakkaiden kanssa ollaan kasvettu yhtä matkaa ja olen saanut olla jo useassa erilaisessa projektissa mukana. Mikään ei ole parempi kiitos työstä kuin se, että vanha asiakas palaa takaisin palveluideni pariin.

Niin ja jatkossa olen muuten päättänyt olla aktiivisempi myös tämän blogin päivittämisen suhteen, joten pysythän kuulolla.

Aurinkoa kevääseen!

Takaisin ylös